Case: Vakuutusväen Liitto ja Työelämän supersankarit -mobiilipeli
Vakuutusväen Liitto jakaa jäsenilleen tietoa työpaikoilla tapahtuvasta edunvalvonnasta. Aiemmin työelämätietoutta on välitetty pääasiassa verkkosivujen kautta. Nyt Vakuutusväen Liitto halusi kokeilla jotain aivan uutta, joten Edita toteutti tähän tarpeeseen puhelimella pelattavan mobiilipelin Työelämän supersankarit.
– Halusimme kokeilla täysin uudenlaista tapaa saada jäsenet kiinnostumaan jäsenyyden merkityksestä ja työpaikoilla tapahtuvasta edunvalvonnasta, Vakuutusväen Liiton koulutuspäällikkö Sari Lassila kuvailee.
Työelämätietoutta pelaamalla
Merkittävin ero perinteiseen verrattuna on se, että pelissä tieto on muotoiltu kysymysvetoisiksi tarinoiksi. Tietoa jaetaan hauskalla tavalla, ja samalla peli mittaa pelaajan osaamista. Parhaat pelaajat saavat nimensä tulostaululle. Pelin tarkoitus on myös tuoda esiin luottamusmiesten työn tärkeys työpaikoilla.
Työelämän supersankarit pelillistää tiedon jakamista ja sen omaksumista.
Peliä palkoilla
Vakuutusväen Liiton näkemyksen mukaan palkasta ei voi koskaan puhua liikaa. Liitto on nostanut aihetta säännöllisesti esiin ja julkaissut erityisesti luottamustoimisille henkilöille suunnatun oppaan. Koska palkka kiinnostaa kaikkia, se nostettiin nyt puheeksi helposti lähestyttävän pelin muodossa.
– Haluamme saada kaikki jäsenet mukaan keskustelemaan tärkeästä asiasta, Sari Lassila sanoo.
Peli on herättänyt kiinnostusta myös oman liiton ulkopuolella.
Oppia kaikille
Työelämän supersankarit -mobiilipeli on rakennettu Team Action Zone -pelirungolla. Pelin sisältö koostuu tarinoista, jotka kerrotaan Powtoon-ohjelmalla koostetuista videoista. Animaatioiden käsikirjoitukset syntyivät Editan ja Vakuutusväen Liiton yhteistyönä.
Vakuutusväen Liitto kokee saaneensa Editan toteuttamasta pelistä monenlaista hyötyä; tiedotustehtävän lisäksi pelin toteuttaminen oli opettavainen kokemus liitolle itselleen.
– Olemme itsekin oppineet katselemaan asioita eri näkövinkkeleistä, kun olemme kirjoitelleet pelin tarinoita ja pohtineet visailukysymyksiä.
Ajatonta tarinnankerrontaa
Pelinrakennus sujui vaiheittain Editan mallin mukaan.
– Pelillistämisprojekti oli uudenlainen ja hauska kokemus sekä asiakkaalle että meille, sillä jokainen projekti on omanlaisensa, Edita Publishing kehitysjohtaja Kalle Huhtala iloitsee.
Tärkeintä oli aktiivinen ja asiasta innostunut asiakas, joka osasi keksiä ideoita omasta ympäristöstään. Sujuvan yhteistyön lopputuloksena syntyi peli, jonka Vakuutusväen Liitto uskoo olevan käyttökelpoinen vielä pitkään.
– Peli on ajaton, joten voimme nostaa sen säännöllisin väliajoin esiin omassa viestinnässämme, Sari Lassila mainitsee.